ETT HELT ÅR

Idag är det ett helt år sedan jag kom till Nya Zeeland. Då var planen att jag skulle bo hos min syster i några månader för att komma bort från stressen i Sverige ett tag. Jag studerade statsvetenskap på Linnéuniversitetet i Växjö på höstterminen och jag var fruktansvärt deppig. Förmodligen var det en eftersläng från gymnasiehetsen och allt vad det innebar med press på betyg och perfekt liv, men hur som helst är jag enormt glad över att jag masade mig över till andra sidan jorden. 

 

Jag bor alltså i Auckland, Nya Zeelands största stad med strax under två miljoner invånare. När jag först kom hit gillade jag inte staden något särskilt - jag förstod inte hur den var uppbyggd, det var ingen struktur i hur samhällena var placerade, folk körde som idioter. Med handen på hjärtat tog det ett tag innan jag började tycka om Auckland och nu fullkomligt älskar jag den. Det kan förstås bero på att man känner sig fruktansvärt bräcklig och osäker när man flyttar till en ny stad och ett nytt land men så fort man lär känna sitt nya hem så löser sig det också. 

 

Att flytta till ett nytt land har gett mig så enormt mycket mer självförtroende och man lär känna sig själv på ett sätt som jag tror är svårt om man inte bryter sig loss från sin trygga punkt. Numera vet jag exakt vad som är bäst för mig själv, vad jag vill, hurdan jag är och hur jag kommer reagera i vissa situationer. Och man accepterar sig själv på ett helt annat sätt. För ett år sedan kunde jag må dåligt för att jag tyckte min näsa var för stor eller whatever - nu kunde jag inte bry mig minde. Jag klarade av att flytta till andra sidan jorden, hitta ett fantastiskt jobb, möta fantastiska människor och bygga mig ett helt nytt liv och då spelare resten faktiskt ingen roll. 

 

Auckland är världens bästa stad. 

 
 
 
 
 

 



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar